تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLM9) پیش بینی می شود قیمت آن سطح مقاومت ۶۳٫۰۶ دلار در هر بشکه را تاچ کند و این حرکت را تثبیت قیمت در بالای سطح حمایت ۶۰٫۸۸ نشان داده است. همانطور که در چارت پایین نفت خام سبک آمریکا دیده می شود این سطح حمایت بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی از روند صعودی ۴۲٫۳۶ به ۶۶٫۶۰ قرار دارند.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

در چارت پایین افزایش قیمت نفت خام سبک آمریکا از سطح ۶۰٫۰۴ (پایین ترین سطح ۶ مه ۲۰۱۹) از سه موج تشکیل شده است و موج سوم یعنی موج c در حال پیشروی به سوی سطح مقاومت ۶۳٫۰۶ است. الگوی مثلث کوچک نشاندهنده آن است که موج c ممکن است قیمت را تا سطح ۶۴٫۹۰ برساند. با این حال از نظر تحلیل تکنیکال استراتژیک برای تایید افزایش قیمت به این سطح لازم است که ابتدا از نزدیک ترین سطح مقاومت خود یعنی سطح ۶۳٫۰۶ عبور کند تا سیگنال خرید به هدف ۶۴٫۹۰ صادر شود.

در چارت روزانه نیز همانطور که مشخص است قیمت نفت خام سبک آمریکا در موج افزایشی C یعنی سومین موج از چرخه بزرگ سه موجی از سطح ۷۶٫۹۰ (پایین ترین سطح ۳ اکتبر ۲۰۱۸) در حرکت است و این موج در برخورد به سطح حمایت ۶۱٫۵۶ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۴٫۶ درصدی از موج نزولی C) متوقف شده است. این سطح حمایت باعث افزایش قیمت به سوی سطح مقاومت بعدی ۶۴٫۱۸ شده است.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد.

در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نفت خام سبک آمریکا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است. این در حالی است که در حرکت نزولی چنانچه سطح حمایت ۶۱٫۵۶ به هر دلیلی شکسته شود و کندل دو ساعته پایین آن بسته شود سیگنال در جهت استمرار موج نزولی C به سوی سطح ۵۸٫۴۵ صادر خواهد کرد.

لازم به ذکر است از منظر تحلیل بنیادی قیمت نفت هنوز واکنش چندان زیادی به تحولات مربوط به اقدام دولت ترامپ در افزایش تعرفه صادرات کالاهای غیر تکنولوژیک چین (به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار) به آمریکا نشان نداده است و این بدان معناست که بازار نفت فعلا رویکرد صبر و انتظار را پیشه کرده است. در چارت زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRN9) پیش بینی می شود قیمت آن دوباره سطح مقاومت ۷۱٫۸۵ را تاچ کند و در صورت شکست آن تا سطح مقاومت بعدی ۷۳٫۸۰ افزایش یابد که در چارت تایم فریم یک ساعته بعدی مشخص گردیده است.

همانطور که در چارت دیده می شود این سطوح مقاومت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۱۴٫۶ درصدی و ۷ درصدی از روند صعودی ۴۹٫۹۳ (پایین ترین سطح ۲۶ دسامبر ۲۰۱۸) به ۷۵٫۶۰ (بالاترین سطح ۲۵ آوریل ۲۰۱۹) تشکیل شده اند.

از منظر تحلیل تکنیکال افزایش قیمت نفت برنت دریای شمال از سطح ۶۸٫۷۹ (پایین ترین سطح ۶ مه ۲۰۱۹) گسترش یافته است که این موضوع را ناتوانی مکرر قیمت در شکست سطح حمایت ۶۹٫۵۴ نشان داده است.

همانطور که مشخص است سه موج این حرکت افزایشی را شکل داده است که موج سوم یعنی موج c در حال پیشروی قیمت به سوی سطح مقاومت بعدی ۷۱٫۸۵ است و این افزایش یک شکل از الگوی فلت یا صاف است و این بدان معنی است که موج c در حوالی سطح مقاومت ۷۱٫۸۵ به پیک و سقف قیمت خود خواهد رسید.

لازم به ذکر است هر گونه حرکت افزایشی قیمت به سوی سطح ۷۳٫۸۰ فعلا مورد توجه نیست مگر آنکه از بالا سطح مقاومت ۷۲٫۳۳ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی از موج افزایشی c) با قدرت شکسته شود. در چارت روزانه نیز روند نزولی قیمت از سطح ۷۵٫۶۰ استمرار روند نزولی پیشین از سطح ۸۶٫۷۴ در نظر گرفته می شود.

لازم به ذکر است از منظر تحلیل بنیادی قیمت نفت هنوز واکنش چندان زیادی به تحولات مربوط به اقدام دولت ترامپ در افزایش تعرفه صادرات کالاهای غیر تکنولوژیک چین (به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار) به آمریکا نشان نداده است و این بدان معناست که بازار نفت فعلا رویکرد صبر و انتظار را پیشه کرده است.

با این حال قیمت نفت برنت دریای شمال در بالای سطح حمایت ۷۰٫۲۳ – خط فیبوناچی پروجکشن ۱۴٫۶ درصدی از موج نزولی (C) – از سطح ۷۵٫۶۰ تثبیت شده است و ممکن است به سوی سطح مقاومت ۷۳٫۰۲ افزایش یابد که در چارت مشخص است. در چارت زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف های بعدی ۷۱٫۸۵ و ۷۳٫۸۰ دلار در هر بشکه به وضوح مشخص شده اند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن